Basis uitleg om Instagram statistieken (beter) te begrijpen.
Als jou gevraagd wordt wat voor jouw bedrijf het beste tijdstip is om op Instagram te posten, zou je hier dan antwoord op kunnen geven? Zo ja, post je daadwerkelijk op dat tijdstip? Dan ben je in ieder geval heel goed bezig!
Zo niet, geeft dat helemaal niks! Wij leggen jou in een paar stappen uit hoe je dit kunt leren en zo de basis van Instagram statistieken onder de knie kan krijgen. Met deze statistieken achterhaal je waarom sommige posts beter presteren dan andere om zo vervolgens je strategie aan te kunnen scherpen voor meer bereik.
Allereerst is een bedrijfsprofiel noodzakelijk om statistieken te kunnen zien op Instagram. Dit doe je via instellingen, door naar gekoppelde accounts te gaan en zo Facebook te verbinden aan je Instagram profiel.
Om je gerust te stellen, Instagram statistieken zijn vrij makkelijk om te begrijpen. Deze zijn op te delen in 3 categorieën: profiel, posts en stories.
Statistieken van je profiel
Ga naar je profiel en klik rechtsboven op de 3 streepjes. Klik vervolgens op Statistieken.
- Inhoud. Hier worden al je activiteiten met elkaar vergeleken. Ook hoeveel accounts jouw posts hebben gezien en hoeveel ogen je verhaal scoorde t.o.v. een promotie. Klik je op “Alles bekijken” kun je filteren op een bepaalde periode, de totale interactie, of het aantal volgers etc. Misschien valt het kwartje vervolgens waarom een bepaalde post goed scoorde, bijvoorbeeld d.m.v. een promotie. Deze informatie kun je weer gebruiken voor je volgende posts.
- Activiteit. Deze tab laat zien hoeveel accounts je hebt bereikt in combinatie met het aantal weergaven van de afgelopen week. Zo kun je zien of een promotie meer mensen dan normaal (heeft) bereikt of hoeveel mensen door hebben geklikt naar je website.
- Doelgroep. Ontdek hier alles over je (nieuwe) volgers. Waar zij vandaan komen, hun leeftijd en geslacht. Bij deze tab vind je ook op welke tijden je volgers het vaakst op Instagram zitten. Met deze informatie kun je posts slim gaan inplannen om meeste volgers meteen te bereiken.
Statistieken van je posts.
Klik je op “Statistieken bekijken” zie je 4 icoontjes. Swipe deze omhoog voor de uitgebreidere uitleg! Ontdek hier hoeveel personen je post heeft bereikt en ook hoeveel volgers op je profiel zijn gekomen via je post. Ook kun je zien hoe vaak jouw post is opgeslagen of hoeveel personen deze naar elkaar hebben toegestuurd in een DM. Zo zie je dus welke content populair is onder je volgers en kun je in de toekomst meer soortgelijke content gebruiken.
Statistieken van je stories.
Staat er nu een story op je Instagram, swipe dan omhoog om te zien wie deze heeft bekeken. Hier zie je ook hoeveel mensen een antwoord hebben gestuurd en wie heeft gestemd op jouw poll etc.
Zie je dat men ‘volgende’ heeft aangklikt, dan hebben zij de story eerder gezien dan de looptijd af was. Geen paniek, dit gebeurt vaker. Het is dus niet zo dat als men op je story terechtkomt, zij meteen naar de volgende story gaan.
Om statistieken van een afgelopen story te zien, ga je naar je profiel en vervolgens naar archief. Hier vind je zowel posts als stories terug.
Wat betreft stories zijn er talloze mogelijkheden. Instagram biedt jou eigenlijk een extra ruimte om je creatief helemaal uit te leven. Door het gebruik van stories ben jij vaker in beeld bij je volgers. Dit zorgt ervoor dat jij aantrekkelijker wordt voor Instagram’s algoritme.
Met deze statistieken kun je ontdekken hoe jouw content scoort en hoeveel mensen je nou daadwerkelijk bereikt. Altijd handig om te weten toch?
Toe aan een goede Instagram strategie die leidt tot betrokkenheid bij je merk in plaats van schieten met hagel?
Wij hebben onlangs een online Instagram training gemaakt speciaal voor makelaars. Hierin leren wij hoe je via Instagram meer online zichtbaarheid en betrokkenheid creëert. Deze training kun je volgen op ieder gewenst moment en op jouw eigen tempo en bestaat uit 7 korte video’s, een PDF en een content kalender template.