Je wordt er helemaal gek van. De ene keer krijgt je post veel betrokkenheid, een groot bereik en veel likes. Terwijl je er ook dagen tussen hebt zitten dat alle op nul blijft staan. Erg frustrerend maar er is een manier om te ontdekken waarom je ene post meer resultaat behaalt dan de ander. Het begrijpe van je statistieken lijkt misschien erg ingewikkeld maar wij leggen graag de basisprincipes aan je uit.
Waar staan Facebook statistieken
Laten we beginnen bij het begin en dat is om naar je statistieken in Facebook te gaan. Deze vind je op je bedrijfspagina aan de linkerkant in de menubalk. Als je hierop klikt krijg je een overzicht met verschillende grafieken die informatie weergeven over jouw Facebook pagina. Ook vind je hier je vijf meest recente berichten met informatie over de prestaties van deze berichten. In je linker menubalk krijg je ook de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in verschillende onderwerpen die onmisbaar zijn voor het ontwikkelen van goede social media content. Erg handig voor jou als makelaar om nieuwe klanten binnen te halen.
Meer betrokkenheid van je volgers
In je statistieken vind je verschillende interessante informatie terug waar je misschien nog nooit van gehoord hebt of de functie niet van weet. Een hele belangrijke om mee te beginnen is de betrokkenheid. Betrokkenheid staat voor iedere interactie van een gebruiker met je Facebook post. Dat betekent dat ze betrokkenheid tonen door een link aan te klikken, een video te bekijken, het bericht te liken, het bericht te delen of een reactie achter te laten. Wanneer jij in je statistieken ziet dat bepaalde content veel betrokkenheid creëert weet je dat je van dat soort content nog meer moet maken. Betrokkenheid kan zowel organisch (niet betaald) als betaald zijn. Dit zie je ook in de statistieken duidelijk terug.
Meer bereik met content
Naast het belang van betrokkenheid speelt het bereik ook een hele belangrijke rol op social media. Het bereik van een bericht staat voor het aantal mensen aan wie een bericht van je pagina is weergegeven op hun scherm. Het bereik van je pagina en berichten kan soms enorm verschillen. Facebook geeft jouw pagina of bericht een bepaalde beoordeling op basis van de betrokkenheid. Plaatst jouw pagina goede berichten, dan krijg je een groter bereik. Plaats je veel slechte content, dan plaatst Facebook je in een lagere positie. Zo zie je hoe belangrijk goede content is als je als makelaar online wilt groeien.
Doelgroep bepalen uit de statistieken
Ook een heel interessant onderdeel van je statistieken is de doelgroep. Het is mogelijk dat jij regelmatig content hebt ontwikkeld die helemaal niet aansluit van je personen die jou volgen. Als je alle informatie die je hebt verzameld naast elkaar legt zul je zien dat er een patroon zit in de soort content die hoog en laag scoort. Het kost even tijd maar op die manier ga jij veel beter op social media scoren. Maar je kan natuurlijk ook je kostbare tijd besparen en dit door ons laten doen ;).