“Zodra je de voordeur opent voel je het gelijk, wat een heerlijke sfeer heeft deze woning. De ruime hal leidt je naar de woonkamer die door de prachtige ramen gevuld is met licht. Met de authentieke houten balken krijgt de ruimte extra karakter wat het enorm uitnodigend maakt om tot rust te komen. Wanneer je vervolgens de moderne open keuken in stapt krijg je spontaan zin om achter het fornuis te stappen en dát terwijl je eigenlijk niet zo kookfan bent! Ja, het kan niet anders. Dit wordt jouw nieuwe woning!” Zie jij het ook al voor je? Dat is storytelling op zijn best en dat gaat jou helpen bij nieuwe klanten binnenkrijgen.
Dromen met storytelling laten uitkomen
Als makelaar laat jij dromen werkelijkheid worden. Klanten kunnen door een woning lopen en zichzelf er al helemaal zien wonen. Maar wat als je dat gevoel al vóór een bezichtiging kunt overbrengen. Het kan als je gebruik maakt van storytelling. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat berichten in de vorm van een verhaal overtuigender zijn dan niet-verhalende berichten. Verhalen roepen meer empathie op en leiden ertoe dat lezer zichzelf kan identificeren. Iets wat voor jou als makelaar enorm in je voordeel kan werken. Hoezo? Omdat op het moment dat iemand al voor de bezichtiging zich betrokken voelt bij een woning of jouw business je al een streepje voor hebt. Handig toch? De vier beste manieren van storytelling voor jou zijn volgens ons:
- De makelaar als held
- Medewerker als held
- Wedstrijddeelnemer als held
- De klant of het publiek als held
De makelaar als held
Bij een verhaal van de oprichter zelf is het belangrijk om het verhaal relateerbaar te maken. Het publiek moet zich erin kunnen herkennen en geïnspireerd worden, zodat de klant of het publiek zich realiseert dat men met dezelfde hulpmiddelen, hetzelfde resultaat kan bereiken. Deze manier van storytelling wordt voornamelijk gebruikt om klanten meer gevoel bij een onderneming te geven. Je kunt dit prima gebruiken op je ‘over ons’ waarin je het verhaal vertelt van het ontstaan van je makelaarsbedrijf. Hiermee ben je transparant en kan je eventueel ook nog makelaars in opleiding inspireren. Om het verhaal nog toegankelijker te maken kan je ook een medewerker als held neerzetten. Laat zien wat jouw bedrijf voor klanten kan betekenen en hoe je iemand gaat helpen.
De wedstrijddeelnemer als held
Ook kunnen deelnemers aan een wedstrijd de held van het verhaal zijn. Met name mediabedrijven en televisiezenders maken veel gebruik van deze manier van storytelling. Maar ook jij als makelaar kan hier makkelijk gebruik van maken. De kern van het verhaal is dat de hoofdpersonen een voor hen belangrijk doel willen bereiken. Denk bijvoorbeeld het kopen van een nieuw huis. Dat is vaak voor veel mensen een lastige periode. Tijdens deze periode krijgen ze te maken met bondgenoten zoals andere bieders, hulpmiddelen zoals een goede makelaar en hindernissen voordat ze uiteindelijk hun einddoel kunnen bereiken. Laat in dit verhaal zien hoe klanten door jouw hulp blij en gelukkig worden met een nieuwe woning. Door het lezen van dat verhaal zal de lezer dat uiteindelijk ook willen.
De klant als held
Tot slot kun je ook jouw klant als de held van het verhaal presenteren. De missie of uitdaging is dan het probleem of pijnpunt dat je klant heeft. De mentor in dit verhaal is ben jij of jouw makelaarsbedrijf die gaat helpen om het probleem op te lossen. Ten slotte laat je zien hoe het leven van je publiek beter wordt na de deze fantastische hulp. Het is wordt hierdoor een verhaal over hoe de klant in aanraking komt met de kennis van de behulpzame makelaars die jij in dienst hebt. Je kunt ervoor kiezen om dit verhaal vanuit het perspectief van:
- de organisatie te vertellen;
- als verslag over hoe jij helpt om de ‘missie’ van de klant te volbrengen;
- de klant.
Als het verhaal vanuit de klant is geschreven is het authentieker en geloofwaardiger dan een verhaal vanuit de organisatie.