Skip links

Vier veel gemaakte social media fouten

Het wordt met de dag duidelijker dat je als makelaar niet meer zonder social media kan. In het afgelopen jaar is er een enorme toename geweest in het aantal woningzoekende via social media gebruikers. Hierdoor zien gelukkig steeds meer makelaars in dat zij online zichtbaar actie moeten ondernemen. Enkel op Funda posten is tegenwoordig niet meer genoeg. Alleen hoe zorg je ervoor dat je dit in één keer goed aanpakt. Een goede start maak je al door het voorkomen van 4 veelgemaakte social media fouten die wij regelmatig bij makelaars tegenkomen. 

1. Geen duidelijke social media strategie 

Zonder strategie kan je het wel vergeten. Dat geldt voor het succesvol verkopen van een woning, het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook bij het inzetten van social media. Wij zien als vastgoedmarketeers nog erg vaak dat makelaars argumenten geven voor hun social media gebruik die weinig te maken hebben met een strategische zet. ‘Mijn concurrent zit op social media’ bijvoorbeeld, of ‘tegenwoordig kijken mensen alleen nog maar via social media’. Als dat de strategie is die jij hebt om te groeien met je makelaardij, dan kan je beter stoppen met social media inzetten en dat zou zonde zijn van je klanten. Een strategie voor social media houdt in dat je bewust aan de slag gaat met zaken zoals:

  • Wie wil je bereiken? 
  • Wat is de reactie die je wil uitlokken? 
  • Hoe maak je de posts herkenbaar als onderdeel van jouw makelaardij?
  • Welk social media platform past er bij je?

Dit alles zorgt ervoor dat je meetbare resultaten krijgt waaraan je een doel kan hangen. Je content wordt hiervan gerichter waardoor je volgers zich meer aangesproken zullen voelen. Hierdoor neemt de kans op het bereiken van nieuwe klanten toe. Zorg daarom dat je nooit deze veelgemaakte social media fout maakt. 

2. Alleen maar zenden 

Als je geen vragen stelt, krijg je zeker geen antwoord. Het enkel zenden in de content is een fout die nog veel makelaars maken. Denk bijvoorbeeld aan het enkel posten van het woonaanbod. Het nadeel is dat jouw volgers niet snel getriggerd worden om je te volgen op het moment dat zij niet op zoek zijn naar een woning. Creëer daarom content waarbij jij je volgers een vraag laat beantwoorden, laat stemmen op een poll of bijvoorbeeld laat kiezen tussen twee producten. Wat je ook doet, zorg dat ze betrokken raken bij jouw makelaardij. 

3. Geen statistieken gebruiken 

Als je de woorden “social media statistieken” leest, haak jij dan ook af? Een grote groep makelaars namelijk wel. Statistieke zijn vaak complex en tijdrovend, iets wat voor jou als drukke makelaars erg kostbaar is. Terwijl statistieken je enorm veel inzicht geven over hoe jouw social media kanaal kan groeien. Het niet gebruiken van de Instagram statistieken of Facebook statistieken is dan ook een veelgemaakte social media fout die niet uit het rijtje mag ontbreken. Zoek eens uit waarom die ene post zoveel meer likes kreeg dan andere posts. Zorg dat, wanneer je de reden weet, je dit toepast bij de rest van de berichten. 

4. Wat is het beste social media platform?

Hoe graag je misschien ook een supermakelaar wilt zijn je kan op elk gebied uitblinken. Dat geldt ook voor social media. Met steeds meer nieuwe platformen is het kiezen van de juiste soms erg lastig. Dit is dan ook waar veel makelaars de mist in gaan. Zij maken de veelgemaakte social media fout om overal zichtbaar te willen zijn. Als je echt naamsbekendheid op wilt bouwen en omzet met social media wilt behalen, dan moet je zorgen dat je één hooguit twee kanalen mastert. Focus je puur op die kanalen en haal alles eruit wat erin zit. Merk je dat je voldoende resultaat uit het kanaal behaalt? Pas dan is het tijd om na te denken over eventuele uitbereiding naar een nieuw social media kanaal. 

Veelgemaakte social media fouten op een rij

Berichten online zetten, kan elke makelaar. Maar om als makelaardij te groeien en nieuwe klanten te bereiken via je social media is een ander verhaal. Met het voorkomen van deze vier veelgemaakte social media fouten weet jij in ieder geval dat je goed op weg bent naar een succesvol account. Vergeet niet:

  1. Maak een social media strategie 
  2. Niet alleen maar zenden 
  3. Maak gebruik van je social media statistieken
  4. Kies het juiste platform

Vind je het lastig om te beoordelen of je goed op weg bent of wil je graag weten wat jouw verbeterpunten zijn of heb je überhaupt te weinig tijd voor social media? Dan is het tijd om contact met ons op te nemen. Wij kijken graag met je mee.

Deze website gebruikt cookies om jouw ervaring te verbeteren.